Academie Mercuur

Erkend studiecentrum sinds 1948

Marketing

Als Management Assistent(e) biedt u ondersteuning aan het management. Tijdens deze cursus leert u de basisbegrippen van marketing.

Groepsgrootte:

De module start bij een groepsgrootte van minimaal 6 cursisten. Zijn er minder cursisten, dan zal de planning aangepast worden.

Vakkenpakket

Marketing (s3 - feb 18)
  • woensdag 31-01-2018 t/m 11-04-2018 van 18.45 - 21.30 uur

Cursusinhoud

In de module Marketing worden de volgende onderwerpen behandeld:

Inleiding marketing

  • begrip marketing
  • marketingconcepten: productie, product, verkoop, marketing en maatschappelijk
  • marketingmix: product, prijs, plaats, promotie, personeel
  • omgevingsfactoren: intern/extern, micro, meso, macro (destep)
  • marketingfuncties: marketing manager, productmanager, accountmanager

Marketing managementplanning: lange, middellange en korte termijn

  • ondernemingsplan
  • missie, doelen (formulering: SMART)
  • core bussiness, afgeleide doelen
  • marketingplan
  • algemene strategieën (Porter)
  • groeistrategieën (Ansoff)

Afnemersconsumenten en industriële afnemers

  • consumentengedrag
  • besluitvormingsproces consument
  • koopsituaties
  • psychologische factoren (Maslow)
  • sociologische factoren
  • economische factoren: koopkracht
  • industriële afnemers: decision makers en koopgedrag

Marktonderzoek

  • begrip marktonderzoek, onderzoekbureau's
  • soorten marktonderzoek: desk- en fieldresearch - steekproef

Productbeleid

  • productonderdelen: fysiek, uitgebreid, totaal
  • productindelingen: naar duurzaamheid, gebruiker, koopgedrag en relatie met inkomen
  • assortiment: breed/smal, diep/ondiep, consistentie
  • trading up, trading down en kannibalisatie
  • merken en merkbescherming
  • productlevenscyclus: introductie, groei, volwassenheid, aftakeling
  • productmix: product, merk, kwaliteit, verpakking, service

Prijsbeleid

  • prijsbepalingsmethoden: kostprijs-, concurrentie- en afnemersgeoriënteerd

Distributiebeleid

  • functies distributiekanaal
  • soorten distributiekanalen
  • push en pull strategie
  • (distributie)kanaalconflicten
  • distributie intensiteit: intensief, selectief, exclusief

Communicatie

  • communicatieproces
  • reclame
  • stappenplan en effectmeting
  • soorten reclame en reclamemedia
  • reclameregels
  • persoonlijke verkoop
  • verkoopformules: AIDA en VOCATIO
  • sellogram
  • sales promotions
  • public relations
  • persberichten en ABABA-formule-sponsoring

Diensten

  • dienstenmarketing
  • product / dienst continuüm
  • kenmerken van diensten
  • personeel: back- en front-office - service: pre-sales en after-sales

Direct marketing

  • begrip direct marketing
  • vormen van direct marketing


Benodigde vooropleiding(en)

Havo-niveau of een afgeronde Secretaresse-opleiding (of vergelijkbaar).

Examens

De examens worden afgenomen door het LSSO. Het examenbureau LSSO is een onafhankelijk instituut, dat zorgt voor objectieve examinering. 

Hier vindt u meer informatie over de examens, de examentarieven en -locaties.

Diplomering

Wanneer de cursist slaagt voor het examen, ontvangt hij of zij een certificaat van het LSSO.

Algemeen

Cursusduur
max. 9 lessen van 1,5 uur
Zelfstudie
Circa 1.5 uur per week.


Tarieven

Administratiekosten
€ 25,00
Opleidingsgeld
€ 200,00
Boekengeld
€ 32,00
Examengeld
€ 49,00 (indicatie LSSO)
Nu Inschrijven
Vorige pagina
Wijzigingen voorbehouden


Share |